mariawalkerandersson.blogg.se

En blogg om en Kostvetares tankar kring mat, hälsa och träning och livet däremellan!

kosttillskott

Kategori: Allmänt

Häromdagen hade vi tre föreläsningar om idrottsnutrition. Intressant att se att det i princip inte är någon elitidrottare som egentligen behöver ta kosttillskott. Allt går att få i sig via mat som man behöver, speciellt protein som de flesta tror man måste äta i mängder flera gånger om dagen för att bli stark. Men elitidrottare som ju har ett så stort energiintag får på det sättet i sig massa vitaminer och mineraler också, så om det är några som inte behöver ta kosttilskott för sådant är det elitidrottarna! Men det kan såklart ibland vara svårt att hinna äta, att tajma matintaget till träning/tävling, eller efter träning, och då är såklart tillskott, barer, energidrycker eller liknande ett bra komplement till en måltid, men det är inga mirakelkurer - det är vanliga ingredienser och ämnen som även finns i bananer, ägg, gröt och kvarg etc. 
 
Trots dessa onödiga kosttillskott så var jag samma dag som vi hade denna föreläsning inne och beställde kosttilskott för hud, hår och naglar. Silicea heter det och är ett speciellt framtaget kosttillskott för att skydda och stärka hud, hår och naglar (jag vill alltså att mitt hår ska växa fort!), det innehåller kisel, zink, biotin och mangan - som alla är mineraler(biotin är en B-vitamin) som vi behöver  och får i oss dagligen via kosten. Men jag föll för frestelsen att de om 1-2 månader får mitt hår att växa lite extra! Får se om det funkar eller om jag, som många andra fallit för kosttillskottens (icke)magiska krafter!
 
 

KOMMENTARER:

  • amanda säger:
    2014-01-29 | 20:33:25
    Bloggadress: http://aal.blogg.se

    Ser fram emot ett enormt resultat!
    ... och kommer i så fall att börja med det, jag också.

Kommentera inlägget här: