mariawalkerandersson.blogg.se

En blogg om en Kostvetares tankar kring mat, hälsa och träning och livet däremellan!

Varför chiafrön?

Kategori: Allmänt

Chiafrön är ju rätt hett just nu får man säga. Och ja, jag har också hakat på trenden. Men blev lite upprörd på mig själv att jag bara gjort det utan att helt läst på VARFÖR dom små fröna är så bra att äta. Så nu har jag gjort min research och hittat detta: 
 
  • chiafröna kommer från en planta som heter Salvia Hispanica
  • Chia betyder styrka ancient Mayan
  • chiafröna är fyllda med fiber, protein, omega 3 fett (8ggr mer än i lax!), & massa mikronutrienter (vitaminer och mineraler)
  • dom innehåller massa antioxidanter
  • nästan alla kolhydrater i chiafrön är fiber, vilket också är anledningen till att de kan suga åt sig så mycket vatten
  • de innehåller protein med bra kvalitet och essentiella aminosyror så att kroppen kan använda proteinet till att bygga upp kroppen
  • de är rika på kalcium, magnesium, fosfor och protein - alla dessa ämnen är bra för vårt skelett!
  • När chiafrön blandas med vatten bildas en gelé, vilket beror på att kostfibrerna i fröna är vattenlösliga. Samma process händer i magen, där gelén bildar en naturlig barriär mellan matsmältande enzymer och kolhydraterna i kosten.
Så köp lite chiafrön och strö dom på yoghurtem, blanda i smoothien, ha på de på gröten, gör chiapudding genom att blanda 1 del chiafrön med 9 delar vätska (1 msk till 1 dl vätska), rör om då och då och låt sen stå över natten eller ett par timmar, gott att smaksätta med vanilj! ös på med bär, kokos och nötter innan du äter!
 
Chia Seeds In A Bowl
Kommentera inlägget här: